Van harte aanbevolen: de Instructie Verantwoord Alcohol schenken (IVA)

Zoals toegelicht op de algemene ledenvergadering van onze club volgt hierbij een nadere toelichting en een link naar de online instructie verantwoord alcohol schenken (IVA). De instructie is opgesteld door de overheid in samenwerking met de sportbonden om de leden van de clubs te informeren en een officieel certificaat te kunnen laten behalen.

Een aantal vrijwilligers en barmedewerkers hebben inmiddels de instructie doorgenomen en met goed gevolg hun certificaat behaald, echter nog lang niet iedereen die weleens achter de bar staat van onze kantine. De overheid biedt in samenwerking met de diverse sportbonden de instructie aan via een website zodat iedereen die wel eens een bardienst draait weet wat de bedoeling is wat de belangrijkste onderdelen zijn van de regelgeving Reglement Bestuur en alcohol schenken. Via de volgende link is de instructie te lezen en online het certificaat te behalen: http://www.nocnsf.nl/IVA.

Het schenken van alcohol brengt een verantwoordelijk met zich mee voor de vereniging maar ook voor degenen die het in de kantine verstrekken, de barmedewerkers dus. Op de website is duidelijk aangegeven wat voor leden en vrijwilligers wel en niet is toegestaan maar de overheid verlangt van ons allemaal dat we als barvrijwilligers het certificaat IVA ook daadwerkelijk behalen. De instructie is duidelijk, niet moeilijk en het is voor iedereen te halen. Doe mee en verstuur het ingevulde formulier naar secretaris@vvtwenthe.nl (vul bij barverantwoordelijke dit emailadres ook in) Een kopie van het certificaat wordt in een ordner in de bestuurskamer bewaard zodat bij een controle duidelijk is dat Twenthe gecertificeerde vrijwilligers achter de bar heeft staan.

Mochten mensen problemen ondervinden bij het invullen en insturen vraag dan een bestuurslid of een collega-barmedewerker om hierbij even te helpen. Dat kan eenvoudig door samen achter een computer in de bestuurskamer te gaan zitten en de instructie te doorlopen.

Bestuur en kantinecommissie vv Twenthe

Bericht geplaatst op dinsdag 10 november 2015 om 16:48u10-11-2015 @ 16:48u | Link