Bakleverworst actie weer van start!

De bakleveractie van Twenthe is weer gestart. Goed nieuws voor de liefhebbers van de gestampte pot: Het is weer herfst en er is weer slecht weer op komst. Het jaargetijde van warme pannen, knapperend haardvuur en ... de perfecte ambiance voor baklever- en bakbloedworst! Daarom gaan ook deze herfst weer vele leden van onze club aan de slag met de bakleverlijsten voor de jeugdafdeling van onze club. Bestellen dus die overheerlijke baklever- en bakbloedworst. Koop ruim in want met zo’n heerlijke Twentsche lekkernij maak je iedereen blij! In deze tijd van het jaar mag de baklever niet ontbreken bij ontbijt, lunch of warme maaltijd, maar het is tevens het perfecte kado bij verjaardagen en op 5 december natuurlijk!

De bakleververkooplijsten zijn inmiddels aan de elftallen verdeeld via de postbakjes in de bestuurskamer. Ook kan de lijst in de bestuurskamer worden afgehaald of hier worden gedownload.

Download hier de baklever verkooplijst!

Heerlijk ouderwets recept Bakbloedworst

De bakbloedworst is een beetje het ondergewaardeerde kleine broertje van de bakleverworst. Veel mensen vinden het geen smakelijk idee, bloedworst. Echter onbekend maakt onbemind, vandaar hierbij een heerlijk ouderwets en voedzaam recept voor een heerlijke herfstmaaltijd, heerlijk in combinatie met baklever.

Benodigdheden (voor 2 tot 6 personen)

1 kg bakbloedworst

3 tot 4 ons ontbijtspek in iets dikker gesneden plakken

1 ui gesnipperd / 2 zure appels

1 zakje gesneden rode kool of zuurkool

Enkele grote gewassen aardappelen met of zonder schil

Kopje bouillon (mag van een bouillonblokje)

Zwarte peperkorrels, kruidnageltjes en zout

Toast met roomboter

Een heerlijk bokaaltje bokbier

We snijden de bakbloedworst in plakken. De grote gewassen aardappelen koken we ongeveer 10 minuten voor en laten we afkoelen, vervolgens smeren we ze in met roomboter en verpakken we ze in een paar reepjes spek in alufolie. Leg ze op een schaal in een voorverwarmde oven (ca. 30 minuten op 200 graden). We bakken het spek in een licht ingevette pan en halen het hier weer uit als het spek lichtbruin is. In het vet dat in de pan achterblijft bakken we de plakken bloedworst. Na het bakken de bloedworst er uit halen en warm houden in een schaal. Ondertussen fruiten we de uitjes en bakken we de kool in dezelfde pan. Voeg de appeltjes, kruidnageltjes, peper en zout en de bouillon toe, deksel op de pan en zachtjes ruim een half uur laten koken en pruttelen, wel omscheppen. Serveer de kool en spek op een bord met de plakken bakbloedworst samen met toast en roomboter en de aardappelen uit de oven. Heerlijk! Wij nemen hier in deze herfstperiode een lekker Twents bokbiertje bij.

Tip: Gebruik in plaats van een kopje bouillon, bouillonpoeder en giet hier scheutjes bokbier bij. Nog lekkerder! Eet smakelijk!

Bericht geplaatst op maandag 31 oktober 2016 om 19:00u31-10-2016 @ 19:00u | Link