Groen licht voor kunstgras Twenthe: Veiligheid staat voorop

Goor - Dinsdagochtend heeft de KNVB de voetbalvereniging die gebruik maken van kunstgrasvelden op de hoogte gebracht van de uitkomsten van het RIVM-onderzoek. De KNVB heeft de uitkomsten vertaald naar een conclusie en advies richting clubs, spelers en ouders. De strekking van het verhaal is dat het veilig is om te trainen en spelen op kunstgras met rubberkorrels. Hiermee is er een duidelijk en helder advies gekomen waarop Twenthe zat te wachten.

Voorzitter Ben Bekhuis van v.v. Twenthe is gevraagd om een reactie te geven op het nieuws dat door de KNVB naar buiten is gebracht. "De veiligheid voor de bespelers staat voorop en op dat gebied is het advies helder". Bekhuis is blij dat het licht op groen staat en dat er op korte termijn geen noodmaatregelen getroffen hoeven te worden. "In ons achterhoofd hadden we al een beetje rekening gehouden met vervanging van rubber door kurk of een andere kunststof op onze velden. We zijn blij dat we na de winterstop gewoon door kunnen blijven gaan met voetballen want daar hebben we deze velden per slot van rekening voor liggen. Dit houdt niet in dat we nu achterover kunnen gaan leunen, we blijven de ontwikkelingen in de gaten houden."

Het bestuur van Twenthe neemt het advies van de KNVB en de overheid op dit moment één op één over. Omdat er op dit moment sprake is van een winterstop binnen het amateurvoetbal hebben de clubs die gebruik maken van kunstgrasvelden voorlopig even de tijd om de nodige extra achtergrondinformatie te verzamelen indien dit nodig is. Het bestuur van Twenthe zal intensief contact houden met de gemeente en collega-verenigingen en indien er aanvullend nieuws te melden valt zal het bestuur dit delen met de achterban.

De belangrijkste informatie uit de brief die de KNVB o.a. richting Twenthe heeft verstuurd:

Het sein op "veilig"

Zojuist heeft het RIVM bekend gemaakt dat uit onderzoek blijkt dat voetballen op kunstgrasvelden die zijn ingestrooid met rubbergranulaat verantwoord is. Wij verwachtten duidelijke taal van het RIVM, die hebben we gekregen. De onzekerheid die er was om te voetballen op kunstgras met rubbergranulaat, is daarmee weg. Voetballers, ouders, clubs en KNVB kunnen nu verder. Het sein staat op veilig.

Vertrouwen op deskundigheid RIVM
Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu meldt vandaag dat er in rubbergranulaat heel veel verschillende stoffen zitten, maar dat deze slechts in zeer lage hoeveelheden uit de korrels vrijkomen. Het schadelijk effect op de gezondheid is praktisch verwaarloosbaar. De KNVB vindt het belangrijk dat zijn leden veilig en gezond kunnen voetballen op kunstgrasvelden en heeft vertrouwen in de deskundigheid van het RIVM. Daarom volgt de KNVB de lijn uit de adviezen van het gepubliceerde overheidsonderzoek. De KNVB blijft altijd alert op de eventuele bijverschijnselen van het spelen op kunstgras. De aanschaf en aanleg blijft een verantwoordelijkheid van de clubs en de overheid, maar toch heeft de afgelopen tijd geleerd dat we op dit vlak permanent kennis willen verzamelen.

Snelle reactie
De KNVB heeft steeds de richtlijnen en adviezen van het RIVM opgevolgd en blijft dat doen. Het RIVM is het instituut dat namens de overheid, dus namens ons allemaal, de enig aangewezene is voor kwesties op het gebied van milieu en volksgezondheid. In juni vroegen we om een nader onderzoek, dat kwam er en dat heeft ons gerust gesteld. We zijn de minister van VWS erkentelijk voor de snelle reflex op ons verzoek om nieuw onderzoek. En het RIVM voor al zijn inspanningen de afgelopen twee maanden.

Bericht geplaatst op dinsdag 20 december 2016 om 17:09u20-12-2016 @ 17:09u | Link