Twenthe 2 zet goede reeks voort in derby tegen GFC

De Goorse derby in de derde klasse tussen het tweede elftal van Twenthe en GFC is zondagmorgen een prooi geworden voor Twenthe. Op vijandig terrein zegevierde de ploeg van trainer Peter Horselenberg met 1-3. Guus Lummen (2x) en Tijmen van Wissing waren verantwoordelijk voor de doelpunten van de Tricolores.

Speciaal voor de derby werd gezamenlijk ontbeten bij leider Tjeerd Kingma. Erwin Morsink had voor de nodige broodjes gezond gezorgd, zodat de heren met een volle maag aan de strijd op sportpark Heeckeren konden beginnen. Trainer Peter Horselenberg bekeek in de week voor de derby de trainingen van GFC 2 vanuit de struiken en kwam te weten dat de tegenstander met twee spitsen zou gaan spelen. Als tactische vondst stelde de oefenmeester daar drie verdedigers tegenover, zodat de strijd op het middenveld gelijk zou zijn.

Twenthe ging furieus van start tegen GFC. Al binnen een minuut kregen de bezoekers een enorme mogelijkheid. Tijmen van Wissing draaide goed weg bij zijn man en haalde verwoestend uit. De doelman van GFC was attent en redde knap op de goede poging. Twenthe behield het overwicht en zette de thuisploeg onder druk. In de jacht op de openingstreffer verloren de Tricolores al snel Wouter Leusink, die met hamstringklachten naar de kant moest. Twenthe werd echter niet van de wijs gebracht en bleef de aanval zoeken. Halverwege de eerste helft werd het spel beloond. Guus Lummen schoot de 0-1 tegen de touwen na een corner bleef hangen in het strafschopgebied.

Na de openingstreffer zakte het spel van Twenthe wat weg, maar de bezoekers bleven wel de bovenliggende partij. Lummen kreeg de ideale mogelijkheid om Twenthe op 0-2 te zetten, maar kon een goede aanval ditmaal niet afronden. GFC werd vooral uit dode spelmomenten gevaarlijk. Twenthe had moeite met de luchtmacht van de thuisploeg en werd vlak voor rust ook geklopt. Nadat Sem Spoelder eerst nog een bal van de lijn haalde, was het vanuit de daaropvolgende corner wel raak voor GFC. Verdediger Frank Peters kon in het vijfmetergebied binnenkoppen.

De gezichten stonden halverwege op onweer bij Twenthe, dat flink baalde van het tegendoelpunt. In de kleedkamer kwam echter ook het besef dat de kwaliteit de doorslag moest geven en als de inzet goed bleef, dat ook zou gebeuren. Al snel in de tweede helft leek die gedachte waarheid te worden. Na een prachtige aanval over de rechterkant wist Dennis ter Haar de vrijstaande Wessel Schreijer met een balletje breed te bedienen. Met een magnifieke hakbal werkte Schreijer de bal achter de doelman, maar om onduidelijke redenen stak de grensrechter van GFC de vlag in de lucht. De scheidsrechter ging mee met de foute constatering en keurde het doelpunt af. Drie minuten later was Bjorn Huistede met een kopbal nog dichtbij de 1-2, maar de bal verdween net naast het doel.

Niet veel later volgde alsnog gerechtigheid. Tijmen van Wissing ontsnapte aan de linkerkant en werd fraai bediend door Dennis ter Haar. Ditmaal werd het vlagsignaal van de grensrechter niet gehonoreerd en rondde Van Wissing koelbloedig af, 1-2. Na de vreugde-uitbarsting die volgde, moest Twenthe alle zeilen bijzetten om de drie punten in de zak te houden. Met veel lange ballen hoopte GFC opnieuw een gelijkmaker te forceren. De thuisploeg werd een aantal keer uit een hoekschop gevaarlijk en doelman Nick Koebrugge stond vaak op de goede plek, waardoor Twenthe stand hield. Het bleef tot de laatste minuut spannend. Op dat moment vond de doelman van GFC het welletjes en speelde de bal iets te ver voor zich uit. Guus Lummen reageerde attent en kon alleen op het lege doel. De topscorer van Twenthe 2 kreeg alle tijd om te bedenken hoe hij de bal in het net zou werken en besloot dat met kopbal op de lijn te doen. Het was meteen afgelopen en dus kon Twenthe het feestje gaan vieren.

Door de overwinning blijft Twenthe volop meedoen in de tweede periode. Met negen punten uit drie wedstrijden gaat het tweede elftal fier aan kop. Ook mengt Twenthe zich door de zege stevig in de middenmoot van de derde klasse en hoeft de ploeg voorlopig niet meer naar beneden te kijken. Voor de spelers en technische staf een goede reden om het feest door te zetten bij trainer Peter Horselenberg. Onder het genot van bier, braadworst en hamburgers werd de wedstrijd in het huis (en de jacuzzi) van de oefenmeester nabesproken. Volgende week wacht voor Twenthe het laatste duel voor de winterstop. Dan komt FC Winterswijk op bezoek in Goor.

Opstelling: Nick Koebrugge; Erwin Morsink, Bjorn Huistede, Remco Kingma (Niek Semmekrot); Sem Spoelder, Nino Spoelder, Dennis ter Haar, Wessel Schreijer (Cem Canan); Guus Lummen, Tijmen van Wissing en Wouter Leusink (Kevin van den Burg).

Bericht geplaatst op dinsdag 2 december 2014 om 15:34u02-12-2014 @ 15:34u | Link